Een minder positieve, redelijk recente ontwikkeling in de online gokwereld is het betalen van influencers om illegale matchfixinggroepen aan te prijzen die valse uitslagen verkopen. Zeker omdat vooral jongeren hier erg vatbaar voor zijn. Het mondde zelfs uit in Kamervragen.
Deze ontwikkeling kwam recent aan het licht in een publicatie in het AD. De krant had een onderzoek naar deze illegale matchfixinggroepen ingesteld. Nu is matchfixing an sich, het verkopen van uitslagen van dubieuze (lees: gemanipuleerde) wedstrijden, al een illegale praktijk an sich. Maar het doorverkopen van valse uitslagen en daarvoor, naar eigen zeggen, nietsvermoedende influencers inzetten, maakt het nog een graduatie erger. Het is tevens een mooi voorbeeld van waarom regulering in de online gokwereld zo belangrijk is. We kunnen er ook niet genoeg op hameren: speel áltijd via een legaal online casino, zoals Circus Casino online of OneCasino. Zodat je zeker weet dat alles veilig, verantwoord en volgens de regels gebeurt.
Ruim spelaanbod
Professionele klantenservice
Unieke zelfgeproduceerde gokkasten
- 50% tot
- €100
- €10 welkomstbonus:
- ZONDER storting!
Een ster in retentie: vaak leuke aanbiedingen
Mooie bonussen tot wel 250 Euro
Zeer scherpe layout, veel slots en goed vindbaar
- 100% tot
- €250
- 100 gratis spins
Het schimmige wereldje van matchfixinggroepen
Matchfixinggroepen zijn dus speciale groepen waar uitslagen van dubieuze wedstrijden worden doorverkocht. Het AD dook in deze schimmige wereld en kwam erachter dat vooral veel jongeren door influencers werden verleid om uitslagen van zogenaamd gemanipuleerde wedstrijden te kopen. De krant kwam ook erachter dat het bleek te gaan om oplichting. De jongeren kregen na betaling van honderden euro’s tot wel duizenden euro’s (!) vaak foute uitslagen toegestuurd. Kassa voor de oplichter, een fikse teleurstelling voor de koper.
Zo verloopt oplichting via matchfixing
Jongeren kijken vaak op tegen de zogeheten influencers, die vooral op social media als Instagram en TikTok actief zijn. Het was dus vaak hun grote voorbeeld die reclame maakte voor deze oplichtersgroepen. De influencers kregen hiervoor betaald. Naar eigen zeggen wisten de influencers overigens niet dat zij illegale praktijken waren aan het promoten. Maar hun bereik was groot. Samen hebben de influencers Alex Soze, Tim Teunenbroek (Snapking/Die Tim), hiphop-artiest Young Ellens, en Ex on the Beach-deelnemers Dusty Taconis en Elias Giannoccaro zo’n 900.000 volgers. Maar hun bereik is natuurlijke vele malen groter. In totaal werden door alle ingezette influencers miljoenen mensen bereikt, voornamelijk jongeren.
In de posts die zij plaatsten over de matchfixing groepen beweren de influencers zelf ook mee te spelen en winst te maken. Via hun online posts kwamen de jongeren vervolgens terecht in Telegram-groepen. Sommige daarvan telden miljoenen leden. Voor een paar honderd euro kon je daar de uitslagen kopen uit obscure competities. Achteraf bleken het valse uitslagen te zijn. De betaling verliep via cryptovaluta als bitcoin. Zo gebeurt alles geheel anoniem en zijn de daders zo goed als niet te pakken.
Kamervragen over regulering online gokken
Het artikel in het AD werd ook in de Tweede Kamer opgemerkt. Sterker nog: er werden zelfs door de Tweede Kamerleden Michel van Nispen, Mirjam Bikker en Anne Kuik Kamervragen over gesteld. Zij wilden van de minister van Justitie en Veiligheid, Yeşilgöz-Zegerius, en de minister van Rechtsbescherming, Weerwind, onder andere weten of de overheid nog grip heeft op de maatschappelijke gevolgen van de legalisering van online gokken. Want deze illegale matchfixing-praktijkn zijn een (in)direct gevolg van het legaliseren van online gokken. Ook wilde het drietal weten hoe jongeren beter beschermd kunnen worden hiertegen? En of er (nauwer) gaan worden samengewerkt met andere landen om de rol van influencers in dezen aan banden te leggen. Want buiten Nederland hebben meer landen in Europa met dit fenomeen te maken: influencers die (illegaal) gokken promoten. De adviesgroep van de Europese Raad adviseerde onlangs nog voor het instellen van Europese regels hiervoor.
Kamervragen over de rol van de influencers bij matchfixing-scam
Ook wil het drietal uit de Tweede Kamer weten wat de influencers hadden kunnen doen om te voorkomen dat zij voor dergelijke oplichtingspraktijken reclame maakten. De influencers zeggen namelijk dat zij dit niet wisten. Hadden zij dit ergens kunnen controleren? Welke toezichthouder is hier verantwoordelijk voor? Ook was de specifieke vraag aan minister Weerwind: waar kunnen de gedeputeerden melding doen van deze vorm van oplichting? Aangezien matchfixing op zich al illegaal is, ben je zelf ook strafbaar als je hieraan meedoet. Als je dan zelf ook nog wordt opgelicht, kun je eigenlijk nergens terecht. Maar het betreft hier natuurlijk wel voornamelijk kwetsbare en beïnvloedbare jongeren… Die moeten te allen tijde beter beschermd worden hiertegen.