
- 4 min.
- Live sinds: 23-09-2025
- Het DutchGamblers Schrijfteam
- Laatste update: 4 dagen geleden
Kansspelautoriteit lanceert campagne Betjes Buitenspel
Op 18 september 2025 heeft de Kansspelautoriteit (Ksa) een nieuwe landelijke campagne gelanceerd onder de naam Betjes Buitenspel. De campagne moet Nederlanders bewust maken van de risico’s van voetbalweddenschappen. Met name tijdens de UEFA Champions League wordt de boodschap breed zichtbaar gemaakt. Via social media, rondrijdende billboards en opvallende acties in en rond stadions.
Voetbal spannend genoeg, ook zonder betje
De kernboodschap van de campagne luidt: “Voetbal is al spannend genoeg, ook zonder betje.” Volgens de Ksa is het zetten van weddenschappen tijdens voetbalwedstrijden de meest populaire vorm van online kansspelen in Nederland. Uit recente cijfers blijkt dat 59% van de online spelers regelmatig deelneemt aan sportweddenschappen. Juist daarom wil de toezichthouder extra waarschuwen voor de risico’s van dit type spel.
De campagne werd gepresenteerd op sociale media, waaronder Instagram, en kreeg een zichtbare aftrap bij de Champions League-wedstrijd Ajax – Inter Milaan in de Johan Cruijff ArenA. Gedurende het toernooi zullen campagneslogans en visuals vaker rond de velden en online zichtbaar zijn.
Betjesbuitenspel.nl als informatiepunt
Parallel aan de campagne is ook de website Betjesbuitenspel.nl geopend. Hier kunnen bezoekers alles lezen over de risico’s van gokken op voetbalwedstrijden. De site bevat interactieve onderdelen, quizvragen en duidelijke waarschuwingen.
Een opvallende passage op de website luidt:
“Zet je wel eens een betje? Het is belangrijk om te beseffen dat dit hetzelfde is als gokken. En dus ook net zo gevaarlijk en verslavend. Op deze site vind je alles over de risico’s van gokken op voetbalwedstrijden. Zo weet je precies wat je allemaal op het spel zet.”
De toon van de campagne is bewust laagdrempelig en herkenbaar. Daarmee wil de Kansspelautoriteit vooral jonge en sportieve doelgroepen bereiken die mogelijk denken dat een ‘betje’ geen echt gokken is.
Minderjarigen en risico’s
De Kansspelautoriteit benadrukt dat het illegaal is voor minderjarigen om weddenschappen af te sluiten. Op de website staat duidelijk vermeld dat jongeren onder de 18 volgens de wet niet mogen deelnemen aan kansspelen, ook niet bij voetbalwedstrijden. Dit sluit aan bij eerdere campagnes waarin de toezichthouder waarschuwde voor de verleiding van online gokken onder jongeren.
Naast de leeftijdswaarschuwing worden ook cijfers en feiten gedeeld, zoals:
- Gemiddeld verliezen online spelers maandelijks rond de €160.
- 28% van de gokkers zet na verlies juist nóg meer geld in.
- 32% van de spelers die inzetten op voetbalwedstrijden kan worden aangemerkt als risicospeler.
- Sinds de legalisering van online kansspelen is het aantal spelers in één jaar met 20% toegenomen.
Met deze feiten wil de Kansspelautoriteit duidelijk maken dat sportweddenschappen geen onschuldig tijdverdrijf zijn, maar daadwerkelijk financiële en psychologische risico’s met zich meebrengen.

Hulp aanwezig op de website
Op de website vinden bezoekers verschillende interactieve onderdelen. Zo kunnen gebruikers stellingen beantwoorden, zoals “Voetbal wordt spannender als ik betjes zet” of “Met mijn voetbalkennis heb ik meer kans om te winnen.” Bij elke stelling wordt vervolgens uitgelegd waarom deze gedachte risicovol is.
Daarnaas zijn er duidelijke tips te vinden om te stoppen met wedden. Voorbeelden zijn:
- Neem een gokstop.
- Test jezelf.
- Maak een plan voor moeilijke momenten.
- Vraag om hulp.
- Stop op tijd en maak afspraken met jezelf (en anderen).
De campagne verwijst ook door naar professionele hulpinstanties. Zo kunnen direct stappen gezet worden naar het vinden van hulp.
Zichtbaarheid en bereik
De Kansspelautoriteit maakt de campagne landelijk zichtbaar, met een nadruk op de Champions League-periode. Volgens de toezichthouder is dit hét moment waarop veel Nederlanders in aanraking komen met voetbalweddenschappen. Naast de social media-uitingen en de speciale website worden er ook rondrijdende billboards ingezet rondom voetbalstadions.
De Kansspelautoriteit benadrukt dat de campagne geen eenmalige actie is. Het is onderdeel van een bredere verantwoord spelen campagne.
Met Betjes Buitenspel zet de Kansspelautoriteit een stevige stap in het informeren van spelers over de risico’s van sportweddenschappen. De campagne sluit aan bij de actualiteit van de Champions League en richt zich op een brede doelgroep. Door middel van heldere boodschappen, feiten, interactieve elementen en duidelijke hulpopties wil de toezichthouder laten zien dat voetbalwedstrijden ook zonder betjes spannend genoeg zijn.
Ook DutchGamblers heeft uitgebreide informatie beschikbaar. Lees hier meer over het belang van verantwoord gokken.






